maanantai 30. toukokuuta 2011

neurolla




Isän pihan kissat, Lumikki ja Rudolf

(neurologin jälkeen siis isän luona kyläilemässä)

Tänään mulla oli aika sinne neurologille...olin hyvin valmistautunut, kirjoittanut lapulle kaikki asiat mitkä pitää muistaa ottaa puheeksi. Kaikki muistimme, ja saimme paljon aikaiseksi.
Sain lähetteen neuropsykologisiin testeihin, pahentuneen fatiikin (voimakkaan väsymyksen) takia, joka haittaa jo työkykyä. Lähete toimintaterapeutille, jossa testaillaan käsien toimivuutta, mitkä on ongelmakohdat jne...tunnottomuus aiheuttaa ongelmia toisinaan aikalailla.
Lähete myös fysiatrille, selkäni takia. Neurologi ohitti työterveyslääkärini (yllätys), ja meni mun tyten tietoihin (luvallani). Otettu röntgenkuva tulla tupsahti näkyville, ja siinä näkyi SI-nivelessä ongelmaa, lannerangan nikamissa kulumaa ja kalkkeumaa, ja sit jotain muuta, en muista mitä. Neurologi oli hivenen hämmästynyt, että oli kirjoitettu 2 päivää sairaslomaa, vain?

Tutki mun selän (eikä ees kuulu neurologin toimenkuvaan), totesi sen olevan krampissa lannerangasta niskaan saakka, ja ihmetteli että vielä pystyn hengittämäänkin. Siltä istumalta kirjoitti samantien 3 viikkoa saikkua. Se tarkoittaakin sitä, että seuraavaksi menen töihin vasta elokuussa. Mulla alkaa kesäloma suoraan siitä kun saikku loppuu. Joten....siis, en kyl tajua oikein..olen jo lomalla!!! Oujea! tosin, riemua hälventää jäytävä kipu, joka kuitenkin saadaan siedettävälle tasolle hyvällä lääkityksellä. Onneksi.

Myös osatyökyvyttömyyseläke otettiin vakavasti puheeksi. Siksi runsas määrä erilaisia testauksia, katsotaan tukevatko nekin sitä asiaa, että olisi hyvä keventää työtäni? Fatiikki on suurin ongelma, ja fatiikin myötä tietojen käsittely päänupissa. (kongnitiiviset ongelmat).

Sain myös nyt kesäksi kokeiltavaksi vielä yhden lääkkeen mikä saattaisi vähentää fatiikkiongelmaa, se onkin sitten viimeinen oljenkorsi...jos siitä ei apuja...huoh. Fatiikki on jotain sellaista väsymystä, mihin ei auta uni eikä lepo. Se tulee ja kaappaa...se vie mennessään. Ei ole tavallista "mua väsyttää", vaan potenssiin 10. :(

Sain myös fysioterapiaosastolta SI-tukivyön. Tukee selkää akuutissa tilanteessa. Ei suinkaan ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, mutta jos esim. tyhjennän astianpesukonetta ym muut kumartumista vaativat työt. Kokeilin sitä välittömästi, ja kyllä se vaan helpottaa.

Huomenna menen vielä käymään töissä...teen muutaman paperihomman loppuun, ja hoidan luokkamme kotilot siihen jamaan, että ne voi lähteä oppilaiden luokse kotihoitoon. Tiedän, mun ei tarttis mennä ku olen saikulla...mutta kun...niin, seliseli...mutta kun se homma on mulla hallinnassa. Tosin, laitan oppilaat tekemään sen ja opastan vierestä. Sitten vielä muutama tiedote oppilaiden kotiin, minne kotilot kesän aikana matkaavat.
Ja sit huokaisen.

Ja nyt menen punkkaan...ZZzzZZzzz......



2 kommenttia:

  1. No olipa valtavan hyvä asia, että neurologi hoiti asian noin hyvin. Toivon, että kuntosi kohenee ja kivut eivät kiusaa hirveästi. Osa-aikainen työ on varmasti hyvä vaihtoehto. Itse olen myös saman tilanteen edessä, odottelen pääsyä kuntoutus tarpeen selvittelyihin.

    VastaaPoista
  2. Upea neurokeikka! Miun lötköön verrattuna... No, miulla sentään nyt on neuro, joten kaipa siitäkin pitää olla kiitollinen.

    Toivottavasti olosi helpottuu!

    Mistä fatiikkilääkkeestä mahtaa olla kyse?

    Mukavaa kesää, kaikesta huolimatta!

    VastaaPoista

Jätä jälkesi, kiitos.